گروه سیاسی: بعد از آنکه فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان صریحا اعلام کرد که ایران غنی‌سازی‌ 20درصدی را به‌خاطر خواست دیگران تعلیق نخواهد کرد، اتحادیه اروپا بدون درنظرگرفتن تمام اعتماد‌سازی‌‌هایی که ایران در گذشته درباره بحث غنی‌سازی‌ اورانیوم داشته، ادعا کرد که ایران باید در بحث غنی‌سازی‌ گام اعتمادساز بردارد.

این ادعا در حالی صورت‌گرفته که ایران تاکنون در قالب طرح‌هایی مثل توافقنامه تهران حاضر به دریافت سوخت 20درصد برای مصارف دارویی از کشور ثالث شده بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز متعهد به تأمین سوخت برای کشورهایی است که عضو ان‌پی‌تی هستند.

بعد از اظهارات عباسی حالا سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به غنی‌سازی‌ 20درصدی گفته که ایران باید به این نگرانی‌ مهم فوری با برداشتن یک گام ابتدایی اعتمادساز و جامع در این‌باره پاسخ بدهد تا به این وسیله فضایی برای دیپلماسی و مذاکرات بیشتر ایجاد شود.

بنا بر این گزارش، مارک فیتز پاتریک، کارشناس هسته‌ای در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک نیز درباره اظهارات عباسی گفت: این موضع سرسختانه نشانه خوبی برای موفقیت دور بعدی مذاکرات نیست که در آن توقف غنی‌سازی‌ 20درصدی فقط یکی از گام‌هایی است که از ایران درخواست خواهد شد.

ایران قبلا تأمین سوخت 20درصد برای مصارف پزشکی را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کرده بود. سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان با ذکر خاطره‌ای در این‌باره گفته بود: «وقتی در مذاکرات ژنو 2 به آنها گفتیم اگر سوخت ما را تأمین نکنید ما خودمان آن را تهیه می‌کنیم به ما خندیدند و معنی خنده آنها این بود که مگر سوخت 20درصد چیزی است که ایران بتواند به آن دست یابد؟»

جلیلی در گزارشی که قبلا در مجلس ارائه داده بود گفته بود آنها زمانی می‌گفتند که نباید غنی‌سازی‌ کنید اما امروز می‌بینید که در غنی‌سازی‌ 20درصد نیز موفق هستیم.یکی از بحث‌های اصلی مذاکرات بغداد توقف غنی‌سازی‌ 20درصدی بود که ظاهرا و بنا به ادعای روزنامه واشنگتن‌پست طرف غربی در مذاکرات پیش رو هم خواهان این موضوع است. هم فریدون عباسی و هم علی‌اکبر صالحی تأکید کرده‌اند که غرب باید حق مشروع ایران در غنی‌سازی‌ را به رسمیت بشناسد.

از سوی دیگر سخنگوی اتحادیه اروپا ادعای دیگری را مطرح کرده است. او گفته شش کشور همچنان در انتظار پاسخ ایران به تاریخ احتمالی انجام مذاکرات هستند. او ادعا کرده که ما هفته گذشته تماسی داشتیم و پیشنهاد دور دیگری از مذاکرات را دادیم و در انتظار شنیدن پاسخ آنها هستیم.

این در حالی است که هفته گذشته علی باقری و هلگا اشمید، معاونان سعید جلیلی و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی تلفنی‌ای که داشتند به توافقی برای تعیین تاریخ جدید انجام مذاکرات نرسیدند.ایران همواره اعلام کرده در هر زمانی آماده انجام مذاکرات است اما کارشناسان و اعضای گروه 1+5 تاکنون سه نشست مقدماتی را برای توافق درون گروهی برگزار کرده و به نتیجه‌ای در این‌باره نرسیده‌اند. این مذاکرات در نیویورک، وین و بروکسل برگزار شده است. رامین مهمانپرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اعلام کرده که تعیین زمان و مکان مذاکرات بستگی به توافق دو طرف دارد که اگر برنامه‌های دو طرف جور باشد قبل از سال میلادی و در غیر‌این‌صورت پس از سال‌جاری میلادی خواهد بود.

کد خبر 195001
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز